AboutWorksNewsContactLinks

A.I.: Artificial Intelligence
(2001)

Betyg: starstarstarstarstar

Efter Stanley Kubricks bortgång 1999 kontaktade hans änka Steven Spielberg och erbjöd honom utkastet till ett ofullbordat filmprojekt. Spielberg tyckte att manuset, en högteknologisk variant av sagan om Pinocchio, var en av de vackraste berättelser han hade hört.

Spielberg åtog sig att göra en film, som inte bara var en hyllning till den äldre regissören, utan också en indirekt fortsättning på teman från de egna publikframgångarna E.T. (1982) och Närkontakt av tredje graden (1977).

Handlingen utspelar sig i en nära framtid, då jordens resurser blivit alltmer begränsade, och myndigheterna inte tillåter alla skaffa barn. Många kuststäder har hamnat under vatten till följd av växthuseffekten, men människan fortsätter sin tekniska framfart, och det senaste är realistiska robotar, s k mechas. Företaget Cybertronics skapar David, en konstgjord elvaårig pojke, som kan visa känslor.

Henry Swinton och hans hustru Monica adopterar adopterar en robotpojke, medan deras ende son Martin ligger nedsövd på ett sjukhus i väntan på upptäckten av en behandlingsmetod av en obotlig sjukdom. Under en period lever roboten David lycklig i sin fosterfamilj, men när Martin återvänder efter att ha tillfrisknat, förändras allting dramatiskt. David måste påbörja ett långt och mödosamt sökande efter kärlek och bekräftelse, något han har gemensamt med de flesta människor.

Filmen behandlar allmängiltiga frågeställningar om livets mening, om vad det innebär att finnas till och om människans ansvar. Skådespelarna Haley Joel Osment och Jude Law gör båda övertygande rollprestationer som robotar. Osment blinkar inte på en enda bildruta i hela filmen och har en mycket god scennärvaro. Frances O'Connor är utmärkt i rollen som modern, medan de talangfulla skådespelarna Robin Williams, Ben Kingsley och Meryl Streep samt den mer okände Jack Angel har lånat röster till datoranimerade figurer.

Extramaterialet, som huvudsakligen ryms på en egen skiva, består bland annat av ny dokumentation av arbetet bakom kulisserna inklusive intervjuer med skådespelare och medarbetare ur produktionsteamet. Vi får ta del av unika storyboard-teckningar och andra typer av illustrationer, som har godkänts av Spielberg speciellt för dvd-utgåvan. Filmen saknar dock kommentarspår.

© Torgny Lilja för Starway Reviews

Film på DVD | Musik på DVD